Papperssvalan

Alla inlägg den 18 december 2012

Av Mia - 18 december 2012 17:59

Hej på er!
Idag tänkte jag (DT Malin) visa er hur jag gör när jag målar med distress markers pennorna.

 
Verkligen lätta att måla med om man vill att det ska gå lite fortare, själv har jag målat med distress inc innan men principen är i det stora hela samma.
När du målar med dessa så ska du tänka på att stämpla med en dyna som klarar vatten OCH med dessa pennor får man måla på akvarellpapper.Jag har provat albumblad men det funkade inte alls då det så fort sög in färgen i papperet för mig.Så akvarellpapper är att rekomendera till dessa tycker jag!


 Här har jag valt att måla den bild som jag visade hur man maskade i min förra tutorial.Jag har valt ut pennorna som jag vill använda mig av samt att jag har en vattenpensel att måla med.Jag tycker dessa är smidiga då man fyller dom med vatten och bara klämmer ut lite då och då men det går givetvis likabra att använda sig av en vanlig pensel och ett glas vatten!

 

Man kan ibland få blöta papperet lite med penseln innan man börjar måla, det är lite olika beroende på VAD för akvarell papper man har men det får man helt enkelt prova sig fram med.Tycker man att det är svårt att måla ut färgen när man målat med den kan det tyda på att du behöver blöta upp papperet lite. 

 

Jag börjar med att lägga en liten rand med den för som jag ska måla med, jag tar små korta bitar i taget som jag målar.

När jag gjort min rand så "suddar" jag ut färgen med vattenpenseln med små cirkelrörelser, alltid in mot mitten när jag målar så att det blir starkast färg längst ut och som sedan blir svagare in mot mitten. Detta gör ju att det blir lite djup i bilden. Sen fortsätter jag så runt hela ansiktet....


Jag vill oxå ha lite rosiga kinder.Där duttar jag endast lite med min röda färg och som jag sedan suddar ut tills jag är nöjd.Hela tiden med små cirkelrörelser med penseln.


 

Sen gör jag på detta sättet med alla färger som jag ska måla, det är bara att öva och öva tills man får till det hela.
Här har jag börjat med det blå på vingarna på ängels.Jag målar alltid längst in för att sudda utåt eller där jag helt enkelt vill att det ska vara mörkast färg.

Här är nu hud och vingar målade....

Sen börjar vi med håret.
Här har jag använt mig av 2 olika färger, den ena väldigt ljus som jag målar med runt om i kanterna och sedan suddar ut mot mitten.Har man ett stort hår kanske man får göra lite sträck mitt i håret här och där det avgör man själv.

  

Sen tar jag den mörkare färgen som jag även den lägger utmed kanterna å håret fast inte riktigt överallt utan lite här och där för att få lite djup i håret.Denna suddar jag oxå ut mot mitten fast inte lika långt ut som den ljusare färgen som jag målade med innan. Så går jag runt hela håret och gör så.Tar små fläckar mitt i håret där man kan tänka sig att det kanske är lite mörkare osv osv....

Och så här kan sen det färdiga resultatet bli.Man får öva och öva och öva när man börjar måla!
På den sista bilden här kan ni oxå se vilka pennor jag använt mig av till just denna bilden, så nu är det bara att sätta igång och måla!


Ha det gott!
Dt- Malin



 

  







Presentation


Papperssvalan Gotland

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar & Bloggar

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Sök i bloggen


Skapa flashcards