Papperssvalan

Alla inlägg den 24 december 2012

Av Mia - 24 december 2012 06:00


EN RIKTIGT GOD JUL till alla bloggare, kunder, vänner i etern!!

Sista dagen för vår adventstutorial-kalender firar vi med 2 tutorials på självaste julafton!!

Ha nu en riktigt skön juletid med massor av lugn, mys och skapande:)

Kramar/Mia

Först ut är DT Helen med följande fina 3D kort!
   

Ett enkelt sätt att göra ett kort med popup-variant är att använda ett färdigt motiv.

Börja med att klippa ut bilden.

 

Sen ska vi göra det som får bilden att stå ut när man viker upp kortet. Klipp till remsor (mina är 2 x 6 tum och biga (mina är bigade på 1,25, 2,50, 3,75 och 5 tum)

Limma ihop till en ram:

   

Tejpa på tre av sidorna och klistra fast bilden på en  av “yttersidorna”:

 

Klistra sedan fast det mot kortbasen, jag har först klistrat dit samma papper som på baksidan, som är snöflingor.

              

Klart!

//Helen

Tutorial nr 2 dagen till är kommer från DT Eva i form av denna snygga plånbok:

 

När barnen blir ”stora” önskar de ofta en slant istället för julklapp.

Har därför gjort en julklapps portmonnä.

Det behövs cardstock jag valde två olika färger blå och vit samt två olika mönstrade papper och gärna silver papper till spännen.

     

 

Blå cardstock storlek 15-26 cm som bigas efter 9cm, 9,5 cm, 18,5cm och 19cm detta är grunden till portmonnän.

Mönstratpapper två paneler storlek 8,4-14,4 cm och en storlek 6,4-14,4cm.Lika för yttersida som för innersida. Jag använde Maja Design Vintertid raggsockar och snöflingor.

Tejpa fast panelerna på båda sidor av cardstocken. Jag gjorde en liten ficka och en textruta på portmonnäns insida.

Tänk på att vika locket framåt då du sätter på remmarna det behövs lite distans här.


 Spännen stansas ut i silverpapper som små fyrkanter eller som jag liten rektangulär form från Spellbinders på baksidan ritar jag upp de bitar som jag sedan skär ut för att få ett spänne.


Remmarna bör vara 14cm långa bredden beror på spännets storlek. Mina blev 1,9 cm breda.

Jag rundade av hörnen på locket och remmarna.


Till sidorna behövs två cardstock 10-8cm sim bigas med 1 cm mellanrum till ett dragspel


Tejpa fast dragspelet på insidan av fram och backsida.



      

 

Magneterna satt jag fast med dotz.

Hade önskat att ha magneterna under papperet men pappetet för tjockt


  

 En liten julklapps portmonnä jag tycker om!

Hälsningar Eva.

Presentation


Papperssvalan Gotland

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar & Bloggar

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Sök i bloggen


Skapa flashcards