Papperssvalan

Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Mia - 26 maj 2013 15:00

Idag tänkte jag visa hur jag gör mina namnalbum som har blivit en uppskattad present på dop.

   

Förutom det man ska dekorera med och en massa kort behöver man:

Kartong eller chipboard (om det är ett långt namn behöver man långa bitar.

Jag har också använt mig av pizzakartong någon gång, men tänk på att det finns risk att dina foton blir förstörda om det inte är syrafritt)

  • rutat papper modell “räkna matte” för att göra bokstavsmall.
  • Sax
  • Bind it all eller ringar att binda ditt album med.
  • Cardstock enfärgat eller mönstrat till sidorna, och en annan färg till bokstäverna.

Först mall till bokstäverna. Det gör jag av rutat papper, och bokstäverna är 19 rutor höga, och från ca 9 rutor breda (bredden skiljer sig lite beroende  på vilken bokstav det är).

Så här ser de ut:

   

Skär till kartongen till samma höjd som bokstaven, och måla konturen av bokstaven längst ut till höger:

     


Klipp ut konturerna i ytterkanterna.

   

Klipp till bokstaven och cardstock i passande storlek. Jag väntar med att klistra fast någonting tills jag vet vad som ska sitta fast, ifall man vill fästa något igenom pappret.

   

Nu är det bara att dekorera och ha kul! 

DT Helen

    

               

       

Av Mia - 26 maj 2013 08:46

Idag tänkte jag visa hur du gör ett studentmössekort.

     
Du behöver en rund kortstomme, jag hade en färdig men du kan skära till ett själv, t.ex med hjälp av Martha Stewarts nya cirkelskärare som finns i butiken nu!!
Mönstrat studentpapper, gul, svart och blå CS, en bit band, en knapp el dylikt och någon studentstämpel. (Bild 1)
   
Skär till kortstommen. Välj själv vilken strl du vill ha på kortet. (Bild 2)
   
Jag klippte till en skärm som jag fäste på insidan av kortet. (Bild 3)
   
Skar ut och tejpade fast en rund bit vit cardstock till framsidan av kortet. Skar ca en halv cm mindre än stommen.  (Bild 4)
   
Skar ut en bit mönstrat papper till insidan och fäste över skärmen. (Bild 5)
   
Dags att dekorera framsidan. Jag skar ut en liten rund gul CS och satte en stor bling i mitten. Ett svart band fäste jag också längs framkanten. (Bild 6)
   
En enkel Studentstämpel och en datumstämpel fick räcka som dekorering denna gång. (Bild 7)
   
Lycka Till/DT Jessica

Presentation


Papperssvalan Gotland

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar & Bloggar

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Sök i bloggen


Skapa flashcards