Papperssvalan

Alla inlägg den 4 oktober 2013

Av Mia - 4 oktober 2013 22:22


Mina döttrars kusin blev mamma i våras och nu är det dags för barndop. En Exploding box blev det den här gången och jag passade på och gjorde en tutorial samtidigt.

Man börjar med en cardstock i en grundfärg. Se till att du har ett till i samma färg till locket (om du inte vill göra i en annan färg såklart, jag blir bara så sur när jag kommer på det för sent och inte har det där nummer två i samma färg…)

Biga vid 4 tum och 8 tum, vrid ett halvt varv och biga igen vid 4 tum och 8 tum: Klipp jack som bilden visar, fyra jac k totalt, till mitten.:

   

Klipp ett mönstrat papper i lagom bitar, dvs lite mindre än 4x4 tum. Jag använder lite brun färg runt kanterna. Jag tycker det är fint att skriva en hälsning i mitten, och klistrar inte den mittersta pappersbiten än.

För att göra en hälsning som “står upp” gör jag så här:

Klipp en bit som är 6 gånger 4 tum, biga på 2 och 4 tum

   

. Klipp en bit 4 gånger 4 tum, klistra på den nedre delen av biten som är 4x4 kant i kant med den biten du bigat på 2 tum.Tejpa som på bilden och sätt fast i mitten.

 

Nu kan du fästa den sista mönstrade biten på den övre ovikta biten. Jag brukar skriva en hälsning på den under biten och sätta en blomma eller något annat att stödja mot så att det kan stå upp bra.

 

Så här ser det ut när fotan och prydnader är på plats:

                

Nu ska vi göra ett lock. klipp en bit som är 23 x 23 cm och biga på 3, 6, 17, och 20 cm, vrid ett kvarts varv och biga på samma avstånd igen.

 

 Klipp som på bilden:


 


Montera ihop, de små flikarna under de långa bitarna, dekorera, klart!

//DT Helen





Av Mia - 4 oktober 2013 21:44

Fortsättning på DT Helens fina baby album kommer här som inspiration!


 

     

         

Att en del papper inte är fastsatta beror på att man ibland behöver klippa till foton osv i rätt storlek, så för att göra det enklare har jag inte klistrat dit dom, bara tejpat baksidan, så man kan sätta dit foto, klippa och sedan fästa på valfritt ställe.//Helen

Presentation


Papperssvalan Gotland

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar & Bloggar

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Sök i bloggen


Skapa flashcards