Papperssvalan

Inlägg publicerade under kategorin DT Papperssvalan 2013

Av Mia - 13 maj 2013 21:46

Vi måste bevara minnen, både glada, innehållsrika, festliga och sorgliga- och ett utomordentligt bra sätt att göra det på är ju just att scrapbooka layouter!:) Så här kommer några med olika typer av minnen , en liten samling från DT Papperssvalan att inspireras av för minnen av olika sort...

Först ut kommer min stora sorg just nu, min älskade lapphund sedan 13 år har lämnat mig och förutom att hon finns i mitt hjärta kommer hon naturligtvis också finnas på bild och som en LO....(eller flera....)

   


     


DT Eva bevarar barnbarnets glada uppenbarelse med detta underbara leende: 

 


DT Helen har förevigat sina älskade döttrar i denna LO:

 

 


DT Miao visar att man inte bara ska glädjas åt minnen med personer eller djur man älskar, det är lika vackert och minnesvärt att bevara naturens härliga prakt man lyckas fånga i kameralinsen!

   


Av Mia - 6 maj 2013 21:26

Dags att få chans att vinna denna fina bloggcandy med bl.a lite romantiska och pastelliga papper från Landstoken och Maja Design!

 

Nu kan du alltså vinna på både ett skissalster efter DT Evas skiss, och en andra chans att vinna genom att delta i bloggcandyutlottningen !!:)


Det enda du behöver göra för att vara med och ha en chans på bloggcandyn är att:

1) Lägga till dig som följare av bloggen, om du inte redan är det!!

2) Kommentera detta inlägg här!:)


***3) Lägg in nedanstående bild i din egen blogg/sidebar och länka hit :)***

     

     

***3 gör att får du en extra lott i tävlingen,

men har du ingen egen blogg, deltar du med en lott om du uppfyller 1+2!!

Uppfyller du ovanstående krav är du med i tävlingen (med en eller två lotter) som pågår till 31 maj 2013!

Så enkelt är det att delta! Missa inte chansen att vinna!!!Lycka till!/Mia

Av Mia - 6 maj 2013 21:03

DT Eva kommer här med ett par fina presentaskar, tutorial hittar du här tidigare i bloggen om du vill prova själv!:)

Efter tipset på att ha smörpapper mellan diesen och mönsterpapperet på detaljrika dies för att få ut dem lättare, får man också ut skira stansningar av smörpapperet som här passade som en svag skuggning på insidan av kortet.

       

Av Mia - 5 maj 2013 19:47

Idag ska jag visa hur man kan göra en enkel egen mask. Jag använde den till att göra hjärtan när jag behövde det  på en LO jag gjorde till Papperssvalan. 

Den sitter inte fast så bra men den fungerar om man tejpar eller är noga med att hålla den still.
Det här behövs:
 DSC_0073
Jag tog en vanlig plasficka och klippte den i mindre delar (den här delade jag i fyra).

Tejpade en die på plastfickan och drog den genom min “mangel”:
 DSC_0074
Jag ville ha två hjärtan bredvid varann och gjorde om proceduren igen:
DSC_0075
Och så här blev resultatet efter en omgång med distresser och sedan en textstämpel uppå:
DSC_0076

Så här blev min LO, papper från Landstoken som du hittar i Papperssvalans butik!

Av Mia - 4 maj 2013 20:18


Av en cirkel kan man göra detta fina "pocket" kort, med plats för två tags. Du väljer själv storleken på cirkeln, ju större diameter, desto större kort naturligtvis!:) Här har jag använt en 11 tums cirkel, blir ett lagom stort kort som passar med god marginal i ett C5 kuvert.


Så här gör man:

Välj ett dubbelsidigt papper!

Rita en cirkel och gör en svag markering i mitten av cirkeln så du vet hur du ska vika in kanterna. Vik sedan in kanterna så de möts i mitten, det gör ingenting om det glipar på några mm, det syns inte sen, det blir bara snyggt!

   

Sedan viker du upp botten, ca 1/3 av höjden, men det är en smaksak hur stora man vill att de två fickorna för tagsen ska vara. Sedan viker du ut vikningarna och klipper den röda vikningen nedan:

 

När du sedan viker ihop den, viker du de stora "vingarna" uppe mot mitten först, sedan viker du upp botten, och till sist viker du in de nedre vingarna åt motsatt håll, alltså får du baksidan av pappret att bli framsida. Det blir en snygg effekt med matchande sidor! Sedan är det bara att tejpa i botten och kanterna så du får ner tagsen!

Mät ut dina tags med bredd och rita av cirkelkanten så du får matchande kurvning, det är lättast!

Dekorera efter önskemål! Det är snyggt med en spetskant eller liknande för att dölja kanter!:)

 Ett snabbt kort när man har bråttom:)

Lycka till!/Mia
        


Här kommer en superfin tolkning av samma vikning av DT Jessica !

       

Av Mia - 2 maj 2013 23:28

Då är det dags att tävla igen, denna månad är det DT EVAS fina skiss du ska tolka i en LO eller ett kort! Du har chans att vinna 200:- i Papperssvalans butik/webbutik, så missa inte chansen att skapa och samtidigt få möjlighet till nytt material till ditt skapande:) Du får även lite inspiration utom tävlan från DT tjejerna här!:) Lycka till!/Mia

 

 

Tolka skissen och skicka in en bild & gärna lite hur du gjort/tänkt till papperssvalan@telia.com 

senast den 31 maj 2013! Märk ditt emailade bidrag med Skiss EVA!

Bidragen presenteras i bloggen vartefter de kommer in! Välkommen med ditt bidrag!

        


                                      DT Miao                            DT Jessica                                DT Helen


   

Av Mia - 2 maj 2013 07:00

DT Eva Palmgren


    

Möt designteamets femte duktiga tjej, Eva Palmgren! Vi är alla glada över att hon varit en del av teamet i ett par år år nu och hon ger oss mycket välgjorda och många romantiska alster, alltifrån LOs till kort och altrat!
Här kommer några exempel på hennes kreativa inspiration:

       

Av Mia - 1 maj 2013 22:08

Det är populärt att arbeta fram steampunks alster just nu,  en teknik som är både rolig och relativt enkel att göra! Här visar DT Miao ett par exempel på falsk metall i "steampunk" stuk.

 


Man börjar med en valfri cardstock, använd gärna fula färger du ändå inte skulle ha gjort något med. Den kommer inte synas när du är färdig. På cardstocken fäste jag ett utstansat fönster och en några berlocker. 

Sedan drar jag av en bit av Biltemas aluminium tejp (mycklet billigare än på Panduro, men samma typ!)

Skrynkla den i handen och fäst den bit för bit utan att sträcka ut den över hela bilden. Fördelen med att skrynkla den är att man inte ser skarvarna lika bra. Jag gick över hela bilden med en stylus penna och sedan när jag var nöjd med resultatet målade jag över alltihopa med svart akrylfärg. Efter det torkar jag av det mesta av färgen.

Jag avslutade med inka-gold och sen är den färdig.

 

Här en embossad bit cardstock med Tim Holtz embossingfolder, sedan inka-goldade kugghjul!

Lycka till! DT Miao

Presentation


Papperssvalan Gotland

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020
>>>

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar & Bloggar

Besöksstatistik

Gästbok

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards